Het juryteam IJsclub Hoogmade is niet bij iedereen bekend. Al sinds jaar en dag is er binnen de IJsclub Hoogmade een aantal vrijwilligers actief in dit juryteam. Wat houd dit in: Voor de schaatswedstrijden in de IJshal Leiden en op de Uithof in Den Haag zijn juryteams nodig om de wedstrijden goed en netjes te laten verlopen om zo de deelnemers aan deze wedstrijden op een juiste manier een uitslag te geven. Bij lange baan betekent dit dat de juiste tijden worden geklokt en dat de deelnemer de juiste afstanden rijden in de juiste baan. Bij een marathon wedstrijd betekent het dat er gelet wordt dat de wedstrijd eerlijk verloopt en dat de winnaar van de wedstrijd dit eerlijk heeft gewonnen, dus geen duw- en trekpartijen. De jury wordt samengesteld uit personen van verschillende ijsclubs.

Nieuwsgierigheid gewekt om meer te weten over dit jurywerk?

Kom dan een keer om het hoekje kijken in de juryruimte. De juryleden zullen graag tekst en uitleg over hun werk geven. Als je interesse is gewekt dan kun je een cursus volgen. De IJsclub kan je informeren over de mogelijkheden hiervan. Bij voldoende vrijwilligers kan de poule van juryleden elkaar afwisselen zodat je niet bij elke wedstrijd aanwezig hoeft te zijn (mag natuurlijk wel als je er plezier in hebt). Hoe mooi is het om als vrijwilliger te genieten als je de jeugd/deelnemer weer een PR ziet rijden en het enthousiasme van de rijder daarmee kan aanschouwen! En weet dat dit allemaal alleen mogelijk is als er voldoende vrijwilligers zijn om in de jury deel te nemen, want zonder jury kunnen er geen wedstrijden worden gereden. Dus mocht je interesse hebben om eens een wedstrijd met de jury mee te maken laat het weten en neem contact op met de ijsclub. Je hoeft niet gelijk ‘ja’ te zeggen, maar het meekijken naar de wedstrijd vanuit de jurykamer is op zich al een belevenis.