IJsclub Hoogmade werd op 28 november 1902 opgericht. Het is een club met een mooie historie, soms moeilijke momenten en vele sportieve pieken. In de winter van 2002 is het 100-jarig bestaan van de IJsclub groots gevierd.

Een aantal actieve mensen besloot in 1902 om een ijsclub op te richten met als hoofdtaak werkverschaffing. Werkverschaffing en leniging van de ergste nood in strenge winters voor boerenknechten, schippers en losse arbeiders zonder werk en dus zonder loon. In die tijd was er nog geen bijstand. Alleen een armenkas vanuit de kerk. Door het vegen van een schaatsbaan verdienden deze mensen uit Hoogmade in een dergelijke strenge winter wat geld voor levensmiddelen, voor de huur en voor wat hout of kolen. In het begin moesten de arme sloebers zelf hard schaatsen om spek en bonen of werd er voor hen gereden door betere schaatsers. Gelukkig is die tijd voorbij.

Op dit moment is de IJsclub de grootste vereniging van Hoogmade. Nu staat de actieve ijssport voor de jeugd en andere schaatsliefhebbers voorop. Sinds het begin van de jaren 70 is door veel vrijwilligers aandacht besteed aan het jeugdschaatsen. Jan Janssen en Henk de Jeu zijn de oprichters van het jeugdschaatsen. Voor de jeugdschaatsers begint in de zomer al het droogtrainen op de sportvelden, het wielrennen en het skeeleren. In het begin van de herfst gaan de kunstijsbanen weer open. De jeugdschaatsers trainen op de Uithof in Den Haag en op de ijsbaan in Leiden. Voor meer informatie over trainingen zie verder op deze site.