De wintertrainingen voor de jeugd vinden plaats in de IJshal in Leiden en op de Uithof in Den Haag.  De trainingsgroepen worden naar schaatsvaardigheid en conditie ingedeeld. Het schaatsseizoen begint altijd in de eerste week van oktober.

Schaatslessen voor jeugdleden tot 18 jaar
De schaatslessen voor de jeugd tot en met 18 jaar worden in samenwerking met IJsvereniging Woubrugge, IJssport Koudekerk, IJssport Leiderdorp en STC de Rijnstreek georganiseerd op de ijsbaan in Leiden. Het is mogelijk om op diverse uren les te krijgen:

IJsbaan Leiden

• Maandag: 17.45 – 18.45 uur voor jeugdleden vanaf 12 jaar;
  • Dinsdag: 17.45 – 18.45 uur voor jeugdleden tot 12 jaar.

IJsbaan Den Haag

• Woensdag: 17.00 – 18.15 uur voor jeugdleden vanaf 12 jaar;
  • Vrijdag: 18.30 – 19.45 uur voor jeugdleden vanaf 12 jaar;
  • Zaterdag: 17.00 – 18.00 uur voor jeugdleden tot 12 jaar.

Schaatslessen

In groepen wordt les gegeven onder leiding van een jeugdschaatsleider(ster). De groepen worden naar schaatsvaardigheid en leeftijd ingedeeld. Bij de lessen staat niet het hardrijden voorop maar het, op een spelmatige manier, aanleren van de schaatsbewegingen. Dit houdt dus niet alleen in dat er rondjes worden gereden om schaatsconditie te krijgen, maar dat er ook aan de hand van oefeningen wordt geleerd:

• recht op de schaatsen te staan;
  • op de juiste wijze te starten en te remmen zonder gevaar voor anderen en natuurlijk jezelf, te vallen en op te staan;
  • slalom te rijden;
  • over te stappen in de bocht;
  • de juiste schaatshouding te krijgen [o.a. ‘diep zitten’];
  • goed zijwaarts af te zetten.

Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de gedragsregels op een ijsbaan en de verzorging van de schaatsen. Het programma van de hoogste groep is erop afgestemd om aansluiting met de trainingsgroepen voor pupillen/junioren te krijgen.

Clubwedstrijden
Vier keer per jaar is er een mogelijk om een tijd neer te zetten. Dit vindt plaats op zaterdagochtend om 06.45 uur. Tijdens de wedstrijden rijden de kinderen 1, 2 of 4 ronden. Dit is afhankelijk van de leeftijd. Twee wedstrijden tellen mee voor de einduitslag.

Lid worden?
Wil je je opgeven voor het schaatsseizoen? Klik dan op: http://www.ijsclubhoogmade.nl/lidmaatschap-jeugdschaatsen/