Op de ijsbaan in Leiden hanteren wij het schaatsvaardigheidspaspoort als leidraad voor onze lesmethode. Het behalen van het diploma vormt voor kinderen een leuke uitdaging. Op ontspannen wijze zullen kinderen spelenderwijs het schaatsen onder de knie krijgen en om de vooruitgang tastbaar te maken delen wij het Schaatsvaardigheidspaspoort uit waar we alle niveaus bijhouden.

Paspoort-voor

Niveau 1
Deze bestaat uit een kennismakingsclinic op school, in de wijk, bij de schaatsvereniging of in een andere setting. Wanneer kinderen aan een door de KNSB erkende clinic hebben deelgenomen ontvangen zij een Preview van het vaardigheidspaspoort waarop niveau één wordt afgevinkt. Zowel de testen van het schaatsen als het inline-skaten zijn terug te vinden op het paspoort. Op deze manier wordt gestimuleerd kinderen enthousiast te krijgen om naast het schaatsen te gaan skaten en visa versa.

Niveau 2
Op dit niveau leer je balans te vinden op je schaatsen. Ook leer je starten, remmen en naar de zijkant afzetten. Ook leer je veilig vallen en opstaan. Daarnaast leer je veilig vallen en opstaan, een goede basishouding, remmen en een zijwaartse afzet.

Niveau 3
Op dit niveau ga je een stapje verder. Je leert glijden op één been en recht op jePaspoort-achter schaatsen staan. Je leer ook nog beter starten en remmen en afzetten.

Niveau 4
Op dit niveau ga je nog verder met wat je op niveau drie geleerd hebt. Je leert nog beter op één been glijden en starten. Ook leer je een andere manier om te remmen. Ook op het rechte eind leer je nog meer techniek en je leert om door de bocht te gaan.

Niveau 5
Op dit niveau ligt de nadruk op je houding. Dat geldt voor het schaatsen op één been, op het rechte eind en in de bocht. Daarnaast is er aandacht voor je houding en je afzet.

Niveau 6
Op dit niveau ga je verder met wat je op niveau vijf hebt geleerd. Je leert bij het schaatsen een andere manier van remmen. Ook leer je overstappen in de bocht.

Niveau 7
Na niveau zeven heb je een goede houding, goede afzet en een goede balans. Je leert bovendien nog beter de bocht te nemen en je leert een wedstrijdstart. Daarnaast leer je hindernissen te nemen, je verbetert je remtechniek en je leert nog beter overstappen in de bocht